Wat doe je op zo’n regenachtige dag en…

Zo snel mogelijk de aardbeien, die nu in grote getale aanwezig zijn, verwerken voordat ze gaan rotten met al dat regenwater.
Manlief plukte 2 kilo af. Daarna siroop er van gemaakt want er staan nogal wat potten van vorig jaar. Ik geloof 13.

Aardbeienjam 2015

Aardbeienjam 2015

Ook nog ingemaakte bessen en pruimen. Er staat zelfs nog een pot van 2011 tussen.

Ingemaakte pruimen, bessen en en fles zwarte bessen siroop die erg lekker was.

Ingemaakte pruimen, bessen en en fles zwarte bessen siroop die erg lekker was.

Er bestaan veel theorieën over het maken van siroop. Voorheen maakte ik altijd siroop in de magnetron.
Dit keer deed ik het anders al vond ik dat het minder helder was maar wel meer smaak.
Eerst pureerde ik de aardbeien, deed er suiker bij en bracht het tegen de kook.
Daarna snel koelen in koud water en wegzetten in de koeling zodat het helemaal afkoelde voordat de opgeloste citroenzuur erbij ging. Over doen in schoongemaakte flessen/potten. (Ik had maar een paar flessen).
Van de pulp nog 2 kleine bakjes compote gemaakt voor over ijs of bij de yoghurt.
Er gaat veel suiker in maar je neemt van siroop niet meteen een deciliter en dat we weinig suiker gebruiken is wel duidelijk. Vorig jaar nam ik 2 pakken á 2 kilo mee uit Spanje vanwege de prijs. Ik meende 1,38 per 2 kilo.

photostudio_1465932906809

Uit 1 was een klein beetje gebruikt ik denk in de rode kool of voor visite.

12 potten siroop en 2 x compote.

12 potten siroop en 2 x compote.

Toen we op vakantie gingen bleef er per ongeluk een pak vla achter in de koeling, dom natuurlijk. Bij thuiskomst was het 3 dagen over datum. De man zei meteen weggooien. Nee zonde eerst ruiken en proeven. Het smaakte nog perfekt en het hele pak kwam nog leeg. Vandaag was de laatste keer dat ik er van at want manlief wou er niet van eten. Dat bewijst maar weer dat als iets over de datum is niet altijd weg gegooid hoeft te worden.

photostudio_1465936565225

4 gedachtes over “Wat doe je op zo’n regenachtige dag en…

  1. siroop ,is dat hetzelfde al wij confituur noemen of is dit dunner?voor of joughurt?ik eet heel graag verse aardbeiconfituur!ik maakte er al van rabarber uit de tuin maar nu nog geen van aardbeien,kreeg er al een pot van de dochter die naar een tuinbeurs is geweest en daar waren heeel veel soorten zei ze.ik kreeg er een van:aardbei met campagne-was superlekker!!
    smul maar fijn van jullie eigen kweek,dat smaakt superdubbel!!

    Like

Geef een reactie

